رييس سازمان ميراث فرهنگي :

جوایز بین المللی مفاخر و دانشمندان ایرانی طراحی شد

یزدفردا "کشوری:معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از طراحی "جوایز بین المللی مفاخر و دانشمندان ایرانی" ازجمله بوعلی سینا و خوارزمی خبر داد.

به گزارش یزدفردا به نقل ازایرنا"حمید بقایی" اظهار داشت: این جوایز با هدف پاسداشت نام و هویت ایرانی مفاخر،‌ اندیشمندان و دانشمندان کشورمان و مقابله با هجمه های برخی کشورها برای تصاحب نام این بزرگان طراحی می شود.

وی با بیان اینکه این طرح شامل جوایز متعددی است، افزود: جایزه بوعلی سینا در حوزه پزشکی و غیاث الدین جمشید کاشانی و خوارزمی در حوزه ریاضیات ازجمله این جوایز خواهد بود.
معاون رییس جمهور گفت: "برگزاری بزرگداشت های جهانی" با نام مفاخر ایرانی در حوزه های مختلف علمی از دیگر برنامه های سازمان میراث فرهنگی است که بودجه خاصی نیز برای این منظور درنظرگرفته شده است.

بقایی همچنین به طرح مرمت بناهای تاریخی ایران در منطقه خاورمیانه با همکاری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی (یونسکو) اشاره کرد و افزود: در سفر آتی رییس یونسکو به ایران، بحث مرمت بناهای تاریخی ایرانی در منطقه، از سوی سازمان میراث فرهنگی و با بودجه این سازمان بررسی می شود.

وی راه اندازی "موزه مفاخر" در داخل کشور و ثبت ملی "کتاب های دانشمندان ایرانی" را بعنوان اقدام بعدی این سازمان به منظور حفظ هویت ایرانی دانشمندان کشورمان برشمرد و گفت: اقدامات اولیه برای اجرایی شدن این دو برنامه انجام شده است و به زودی به مرحله اجرا می رسد.

رییس سازمان میراث فرهنگی به نقش رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری کشور برای مقابله و خنثی کردن تلاش برخی کشورها درخصوص تصاحب نام دانشمندان ایرانی اظهار داشت: رسانه های ما باید در این زمینه به سازمان میراث فرهنگی کمک کنند ولی در برخی موارد مشاهده می شود که رسانه ها خواسته یا ناخواسته به ضرر منافع ملی کشور عمل می کنند.

بقایی به موضوع کشف آثار باقی مانده از ارتش کمبوجیه ایران در کشور مصر اشاره کرد و گفت: در این قضیه هدف ما برقراری روابط فرهنگی و تبادل اطلاعات علمی در زمینه های علمی ازجمله باستان شناسی، مرمت و حفظ آثار تاریخی بود.

وی با بیان اینکه رییس سازمان میراث فرهنگی مصر از برخی ما ایرانی ها عرق ملی اش بیشتر است و پس از اینکه دولت ایران وارد قضیه شد،‌ اعلام کرد که موضوع کشف این ارتش صحت ندارد، افزود: این درحالی است که با اعلام این موضوع از سوی هاواس (مجمع عالی باستان شناسی مصر) بسیاری از رسانه های ما به جای طرفداری از موضع دولت، به حرف غیررسمی وی استناد کرده و منتشر کردند که این موضوع صحت نداشته است.

بقایی با اشاره به اینکه ایران بیشتر از 200 سال در مصر حکومت داشته و آثار زیادی نیز در این رابطه کشف شده است، گفت: مگر می شود گفت که این موضوع صحت نداشته است،‌ آیا تصاویر، فیلم ها و مطالب منتشر شده از سوی باستان شناسان اروپایی و مصری نیز دروغ بوده است.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه متاسفانه گاهی برخی از رسانه های ما فکر می کنند باید با همه مسایل سیاسی برخورد کنند، گفت: اینگونه رسانه ها با هدف حمله به اقدامات سازمان میراث فرهنگی در واقع منافع ملی را نشانه می روند و همین رفتارها باعث می شود که برخی کشورها بدنبال تصاحب مفاخر ما باشند.

بقایی با بیان اینکه شاید برخی از تالیفات دانشمندان ایرانی به زبان های عربی یا ترکی باشد، اما این به معنی غیرایرانی بودن آنها نیست، افزود: این نشان دهنده اشراف گسترده آنها به علوم مختلف ازجمله تسلط بر زبان ها و گویش های متعدد است.

رییس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد که، هیچ کشوری نمی تواند مفاخر کشور دیگری را از آن خود سازد هرچند در کوتاه مدت تبلیغاتی در این زمینه صورت دهد اما موقتی است و راه به جایی نمی برد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا